نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی مازندران 1402

انتخابات مجلس شورای اسلامی 1402(حوزه نور و محمودآباد)

نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی مازندران 1402

انتخابات مجلس شورای اسلامی 1402(حوزه نور و محمودآباد)

دوره نخست مجلس شورای اسلامی


#انتخابات اولین دوره #مجلس_شورای_ملی ،پس از #انقلاب ۵۷ ،که مرحله اول آن در ۲۴ #اسفند ۱۳۵۸ خورشیدی و مرحله دوم آن در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۵۹ ،برگزار گردید و در تاریخ ۷ #خرداد ۱۳۵۹ خورشیدی ،اولین جلسه مجلس اول برگزار گردید.بیشتر نمایندگان حاضر در این دوره از مجلس،در دوره #رژیم_پهلوی ،از زندانیان سیاسی بودند .


رئیس سنی مجلس اول در ابتدا با #یدالله_سبحانی بود و نا ئب رئیس اول مهندس #مهدی_بازرگان بود .پس از تصویب اعتبارنامه ها و رد اعتبار نامه ۱۲ نفر چون #رحمان_دادمان ، #خسرو_قشقایی ، #حسن_بهروزیه ، #احمد_مدنی و ابوالقاسم #حسینجانی انتخاب هیئت رئیسه دایم صورت گرفت و #اکبر_هاشمی_رفسنجانی عهده دار ریاست مجلس شد و نائب رئیسان سید علی اکبر #پرورش ،سید محمد موسوی خوئینی ها ،حبیب الله عسگر اولادی ،محمد یزدی ،سید محمد خامنه ای بودند .

#انتخابات اولین دوره #مجلس_شورای_ملی ،پس از پیروزی انقلاب اسلامی ،با آزادی بیشتر در انتخابات برگزار گردیده و گروه هایی به غیر #حزب_جمهوری_اسلامی ،نهضت آزادی ایران و جنبش مسلمانان مبارز نیز موفق به راهیابی به مجلس اول شدند .اما پس از آن در برگزاری انتخابات ،محدودیت هایی ایجاد شد .مرتضی #الویری از نمایندگان مجلس اول می گوید :


نام مجلس اول با محتوای آن همخوانی داشت.
مجلس اول در مورادی مانند نحوه برگزاری انتخابات ،حضور نیروهای بر آمده از انقلاب اول و مواجهه با حوادث کلیدی انقلاب ،اول بود ....
مجلس اول مجلسی بود که اثری از نظارت استصوابی و غربال کردن کاندیدها وجود نداشت .مجلس اول آزادترین مجلسی است که بعد از انقلاب شکل گرفت .


در یک مقطعی عزت الله سحابی رئیس کمسیون برنامه و بودجه مجلس و آقای #بیت_اوشانا نماینده اقلیت های مذهبی ،رئیس کمسیون بهداشت بود .

آقای بیت اوشانا می گفت حزب اللهی و خط امامی هستم .اواخر دوره چند روزی او را به اتهام همکاری با حزب توده دستگیر کردند و به زندان اوین بردند خودش میگفت وقتی که با چشمان بسته به بخشی از زندان واردش کردند از او پرسیدند اینجا کجاست ؟بیت اوشانا گفت ،آخر خط امام.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۰۱
انتخابات سال 1402 مجلس شورای اسلامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی